"We verschuiven de randzaken naar het midden"

Iedereen die een gebouw koopt of huurt, zit op een roze wolk. Het is als rijden in een nieuwe auto. Je denkt aan het geluid van de motor bij het starten, hoe feilloos je schakelt en hoe ‘ie blinkt na een poetsbeurt. Eindeloos geniet je. De tijd vergeet je. Totdat er verdachte lampjes beginnen te branden en je een krakend geluid hoort. Waar is dat handboekje ook alweer? In het dashboard, in de keuken, en welke garage biedt de beste, betaalbare oplossing? Dan weet je weer: wolken blijven nooit roze. Vooral niet met grote aankopen.

Is je huisvesting op orde?

Hetzelfde geldt voor gebouwen, aldus Eelco Hoet, managing director van MYSS. Al meer dan twintig jaar beweegt hij zich in de wereld van het vastgoedadvies. "Goede huisvesting is van groot belang. Je hebt een kantoor of bedrijfsruimte nodig om je werk te doen. Dus mensen zijn vaak dolgelukkig wanneer ze naar een nieuw gebouw verhuizen totdat zich ook daar problemen aandienen. En dan zijn de oplossingen meestal niet voor de hand liggend." Daarom begon hij vijf jaar geleden met MYSS.

Huisvesting is vaak een ondergeschoven kindje bij bedrijven. "Directies en medewerkers zijn volop bezig met produceren, met hun diensten aanbieden of nieuwe producten te ontwikkelen. Er is vaak geen tijd, aandacht of expertise om de eigen huisvesting en facilitaire diensten optimaal te organiseren. De vergelijking tussen een auto en een gebouw is niet zo vreemd" zegt Eelco. "We gaan er helemaal van uit dat een gebouw functioneert, maar net als met een niet lekker rijdende of kapotte auto hebben gebouwen regelmatig problemen met installaties, lekt het dak of ontstaat er een discussie met de verhuurder over onderhoud. De gedachte ‘dat gebeurt mij toch niet' is funest. Want als het wel gebeurt, ben je er niet op voorbereid om het op te lossen en kan je alleen nog naar de garage." Eelco vergelijkt de dienstverlening van MYSS daarom ook wel met een autogordel. "Ook al heb je hem nog nooit nodig gehad, niemand denkt erover om hem niet om te doen. Met MYSS weet je: wat er ook gebeurt omtrent je huisvesting, de oplossing is dichtbij."

MYSS Managing Director Eelco Hoet

Unieke bedrijven, unieke oplossing

Daarbij richt MYSS zich op een bijzonder segment. "Internationale vastgoedadviseurs richten zich op internationale organisaties." Zij richten zich minder op de laag eronder: het MKB en bedrijven die op die manier gerund worden zoals publieke instellingen. Waarom? Omdat kleine bedrijven uniek zijn. Ze bevinden zich in een niche en vragen om ‘tailor-made' oplossingen die tijd en persoonlijke aandacht vereisen." Dit ondervond Eelco zelf toen hij bij vastgoedgigant JLL werkte. "Ik had collega's om mij heen met ontzettend veel kennis en ervaring. Alleen past het niet in de dienstverlening van de grote vastgoedadviseurs om middelgrote bedrijven te adviseren, vanwege hun beperkte omvang zijn ze niet interessant genoeg om een full service oplossing te bieden."

De mentaliteit van deze grote vastgoedgiganten vond hij minder goed passen bij de dienstverlening aan middelgrote organisaties. "Als je bedrijven goed wil adviseren over hun huisvesting, moet je verder kijken dan hun primaire vraagstelling en hen meenemen in de impact op hun bedrijfsprocessen." Zodoende kwam Eelco achter de belangrijkste behoefte van het MKB. "Als je je huisvesting intern al niet goed kan organiseren, omdat daar de tijd, kennis of ervaring voor missen, dan wil je zeker niet met een lijst met verschillende adviseurs moeten schakelen. Een makelaar, een project inrichter, schoonmaakpartij, IT bedrijf en weer een ander voor onderhoud. Bedrijven hebben hier helemaal de tijd niet voor." MYSS werd de oplossing die de hele huisvestingsketen op zich neemt.

Een holistische aanpak

Het beheren van de huisvestingsketen: wat houdt dat precies in? "Van de keuze voor het kantoorgebouw en de inrichting ervan, tot de schoonmaak en de koffieapparaten. Alles moet op en top geregeld zijn, niet vergetende dat daar ook allerlei contracten mee gemoeid zijn." Op het eerste gezicht lijken dit losse klussen, waarvoor vaak een willekeurige collega wel even wordt aangewezen. Maar geeft iemand daar dan wel zijn volle aandacht aan? "Je wilt je bezighouden met wat je werk leuk maakt. Niet met alle zaken eromheen", weet Eelco, waarna hij weer verwijst naar de autogordel. "Een gordel is niet de reden dat jij een bepaalde auto koopt, maar het is toch erg fijn als die werkt, zonder dat jij je daar druk om hoeft te maken."

Toch ziet hij dat MYSS vooral wordt betrokken na de spreekwoordelijke kettingbotsing. "Er is een groot probleem ontstaan. Alleen nu kost de oplossing veel tijd en geld." Het is alsof je oliechecks negeert, banden nooit verwisselt en de APK met een korrel zout neemt. "Terwijl dagelijks onderhoud een kwestie van kennis, maar vooral aandacht is. Wij zien dat alles rondom huisvesting even gauw tussendoor wordt gedaan." Als je de verschillende aspecten van de huisvestingsketen los van elkaar ziet, kan dat tot problemen leiden. "En pas als bedrijven deze problemen ervaren gaan ze halsoverkop op zoek naar advies. Pleisters plakken tegen hoge kosten en veel managementtijd als het niet uitkomt. Pas daarna gaat men nadenken over hoe het beter kan. Uiteindelijk wordt ingezien dat huisvesting, onderhoud en facilitaire diensten met elkaar in verbinding staan, van de keuze voor de inrichting tot de schoonmaak van een kantoor. Bedrijfshuisvesting is een holistisch systeem."

Wake-up call

Daarom wil Eelco met MYSS de oplossing of soms een wake-up call zijn voor bedrijven. "Een bedrijf is zich altijd bezig verder te professionaliseren. Maar dat richt zich vooral op de primaire werkzaamheden. Want wie gaat er een opleiding vastgoed of facility management volgen om alle randzaken professioneel te onderhouden?" Maar deze randzaken zijn net zo belangrijk als het werk aan de voorkant. Huisvesting is het visitekaartje van een bedrijf. Als je wil laten zien dat jouw producten of dienstverlening het beste zijn, dan mag de bedrijfshuisvesting niet achterblijven. "Randzaken klinkt best negatief, hè? Wij schuiven randzaken terug naar het midden, waar ze de aandacht krijgen die ze verdienen."

MYSS groeit door en doet dit sinds kort op een nieuwe locatie in Amstelveen, afgestemd op onze toekomstige behoeften en wensen. "In dit geval hebben wij het voordeel dat onze primaire werkzaamheden het optimaliseren van huisvesting en facilities betreft" zegt Eelco. "Onze adviezen aan opdrachtgevers kunnen met onze eigen ervaring alleen nog maar beter worden.”

Heb jij de zaken goed op orde? Neem eens contact op, dan brengen we het samen in beeld.