In de wereld van luchtvracht, waar de klok nooit stilstaat, is de grootschalige renovatie van een vrachtgebouw een mooie uitdaging. Hoe pak je zo’n project aan op een locatie die voortdurend operationeel moet blijven? Daarnaast moet de vernieuwing ook voldoen aan de eisen van moderne wet- en regelgeving, onder andere met betrekking tot duurzaamheid. Dit artikel werpt een blik op het renovatieproject van Schiphol klant Menzies. Hoe is dit project aangepakt en wat was het uiteindelijke resultaat? We geven een kijkje achter de schermen.

Wat was de aanleiding van het renovatieproject?

Uit de huuronderhandelingen tussen gebruiker en eigenaar was onder meer afgesproken om op het gehele vrachtgebouw een grootschalige renovatie uit te voeren. Het gebouw is sinds 1997 in gebruik als overslaglocatie voor luchtvracht en wordt daarmee 24/7 gebruikt gedurende 365 dagen per jaar. Met dit zeer intensieve gebruik en de veranderde wet- en regelgeving met betrekking tot onder meer duurzaamheid was deze renovatie zeer gewenst en hoogst nodig.

Wat zat er in de scope van deze renovatie?

De renovatie werd verdeeld in een aantal hoofdpunten. Het ging onder meer om een algehele renovatie van de gehele kantoorvoorziening (6.000m2), waarbij alle algemene ruimtes, plafonds en verlichting en installaties in het gebouw onder handen moesten worden genomen. Tevens hadden alle installaties in het warehouse een upgrade nodig naar de huidige maatstaven, zoals onder meer het toepassen van LED verlichting en het vervangen van klimaatinstallaties. Een ander groot onderdeel was de vervanging van de volledige achtergevel van het vrachtgebouw. Deze gevel werd voorzien van nieuwe bekleding, een nieuwe dakluifel en toegangsvoorzieningen. Ook zijn hier installaties als verlichting en dergelijke direct vervangen door LED verlichting.

Wat waren de uitdagingen?

Wellicht de allergrootste uitdaging was om de gehele scope van werkzaamheden uit te voeren in een organisatie die ondertussen volledig operationeel moest blijven. Een nauwe samenwerking met de operatie was hierin essentieel, mede omdat er in de afhandelingsbranche van luchtvracht continu wisselende factoren actief zijn die invloed hebben op de uit te voeren werkzaamheden. Intensieve communicatie tussen de projecteigenaar (SCRE) en gebruiker was hierin essentieel, om continu de belangen van beide partijen te behartigen.

De uitdaging bij het renoveren van de kantoren lag mede bij het in bedrijf blijven van de operatie, waarbij we de gehele renovatie hebben opgedeeld in een aantal fases. Door het toepassen van deze fasering konden we alle werkzaamheden goed uitvoeren. Hierbij was een verhuisplan nodig, en deze werd strak beheerd tussen het project en de gebruiker. Gedurende een langere periode van werkzaamheden is er tijdelijke huisvesting gerealiseerd in een nabijgelegen pand, zodat eenieder continu kon doorgaan met zijn/haar werkzaamheden.

Wat ging er goed tijdens dit renovatieproject en waar ben je trots op?

Een aspect waar we met name trots op zijn en wat goed ging tijdens dit renovatieproject was het draaiende houden van de operatie, ondanks de omvang van de werkzaamheden. Door nauw samen te werken met de operatie en SCRE, konden we een soepele communicatie handhaven en de belangen van alle betrokken partijen behartigen. Daarnaast slaagden we erin om de continuïteit van Menzies World Cargo te waarborgen. En daar zijn we best wel een beetje trots op! Bij het strak beheren van het verhuisplan en het realiseren van de tijdelijke huisvesting voor de medewerkers kwamen onze organisatorische vaardigheden goed van pas.

Wat was de rol van MYSS?

MYSS heeft de uitvoering van de huuronderhandelingen begeleid met de eigenaar van de locatie. Vanuit het nieuwe huurcontract en de toegezegde renovatie hebben wij in vertegenwoordiging van Menzies World Cargo de rol ingevuld als lid van het projectteam. Wij hebben hierbij geadviseerd over de consequenties van de renovatiewerkzaamheden op het raakvlak van huisvesting en facilitaire zaken. Hierbij hebben wij continu de projectplannen mede beoordeeld en het overzicht bewaard betreffende de projectvoortgang, zodat de gebruiker daar zo min mogelijk overlast van heeft ervaren. Vanuit de operationele kant hebben wij tevens invulling gegeven aan de verhuisbewegingen binnen de diverse faseringen van het project.

Heeft u complexe vraagstukken rondom facilitaire en vastgoedmatige onderwerpen, neem dan gerust contact met ons op. Daar heb je MYSS voor!