Van een lokaal familiebedrijf tot een beursgenoteerde multinational, van ICT-kantoren tot zorginstellingen; bij elke onderneming hoort een locatie die ondersteunt, stimuleert en toekomstbestendig is. Maar hoe kom je tot die ideale plek? En tegen welke vraagstukken kun je aanlopen? Richard van der Maas zoekt graag alle puzzelstukjes bij elkaar.

Richard van der Maas, foto door Marcel Krijger

‘Het is altijd maatwerk'

Als Partner Real Estate bij MYSS werkt Richard aan diverse dossiers tegelijk: bedrijven die stuk voor stuk hun eigen vragen en behoeftes hebben rondom het huren of kopen van onroerend goed. Een werkweek is dus nooit hetzelfde. "Soms gaat het om ad hoc-zaken in discussies omtrent huurovereenkomsten", zegt de vastgoed-expert. "Op andere momenten zoek ik naar nieuwe locaties, of ben ik bezig met opleveringssessies, of het herstructureren van huurovereenkomsten die soms voor een termijn van meer dan 30 jaar zijn aangegaan. Ook het afstoten van vastgoed kan meespelen. Het verschilt per klant en per moment."

Richard begint bij iedereen op dezelfde manier. "We gaan op gesprek, maken kennis met elkaar en stellen vragen om te snappen wat er precies nodig is. Vervolgens schrijven we een voorstel waarmee we de klant het beste kunnen helpen. Daarna is het altijd maatwerk."

MYSS adviseert bijvoorbeeld niet alleen kantoorgebruikers, maar ook zorginstellingen. "Momenteel zoek ik onder meer naar nieuwe complexen voor beschermd en begeleid wonen", vertelt Richard. "Daar komen ook sessies met architecten bij kijken, om te zien hoe we het Programma van Eisen kunnen realiseren in een gebouw. Lokale kennis kan ook heel belangrijk zijn. Per gemeente zijn er weer andere samenwerkingen en regels."

Rekening houden met emoties

Met ruim 25 jaar ervaring in de vastgoedwereld, weet Richard dat emoties soms in de weg kunnen staan van de slimste keuze. "Dat is altijd de moeilijkste noot om te kraken. Soms lukt het, soms moet je meebewegen. Een paar jaar geleden adviseerden we een bedrijf bijvoorbeeld om het hoofdkantoor in een andere plaats te huisvesten. De directie vertelde dat ze van origine met die plek verbonden waren. Ze wilden echt blijven zitten, ook al waren er strategisch gezien betere plekken. Dat hoort dan ook bij de opdracht. Uiteindelijk is het de keuze van de klant."

Richard is vooral blij als hij cliënten kan verrassen met een nieuwe invalshoek. "Bij een ICT-dienstverlener lag er bijvoorbeeld initieel het plan om hun contract op dezelfde locatie te verlengen. Maar bij MYSS voeren we altijd een marktinventarisatie uit. Daar kwam in dit geval een pand uit dat niet op de markt was. Dat was het ook nooit geweest. Mijn klant had eigenlijk geen behoefte aan een nieuw kantoor, maar deze locatie was dermate interessant dat het een reden werd om te verhuizen. Dat zijn leuke dingen om mee te maken."

Energielabels zorgen voor nieuwe uitdagingen

Ook voor de langere termijn moet vastgoed betrouwbaar blijven. "Energielabels spelen daar een belangrijke rol bij", zegt Richard. "Kantoorgebouwen moeten sinds vorig jaar minimaal label C hebben. In 2030 moet dat label A zijn. Intussen wordt de normering van die labels steeds zwaarder. Een gebouw dat nu nog label A heeft, hoeft dat niet per definitie in 2030 nog te hebben. Bij een huurovereenkomst is het verstandig om daar rekening mee te houden. Als je gebouw in 2029 uit de labeling loopt en de eigenaar wil niet investeren, kan de situatie ontstaan dat je gedwongen moet verhuizen. Dat kan veel extra kosten met zich meebrengen en dat wil je niet. Daarom is het van belang om hier reeds bij aanvang van de huurovereenkomst duidelijke afspraken over te maken."

Om klanten een helder overzicht te geven van alles wat met huisvesting te maken heeft, werkt MYSS momenteel aan een innovatief datamanagement systeem. In Control Your Facilities (CYF) kun je alle informatie omtrent je gebouw kwijt; van huurovereenkomsten en vergunningen tot contracten met schoonmakers en koffiemachines. "Een kantoor heeft al snel 25 tot 50 facilitaire contracten", zegt Richard. "Ons systeem is zo ingericht dat je bijvoorbeeld wordt geïnformeerd als een schoonmaakcontract binnen een paar maanden afloopt. Je kunt dan ook makkelijk zien of een nieuw contract nog wel aansluit op je huurovereenkomst." Het systeem geeft je maximale controle over alle contracten en verplichtingen die op je afkomen door het gebouw dat je huurt of in eigendom hebt.

Hoe groot of klein je bedrijf ook is, er liggen altijd kansen om verder te optimaliseren. Wil je meer weten over onze dienstverlening op het gebied van vastgoed-advies of facilitair management? Neem eens contact op met MYSS.